510966159_18280360111284712_6174542987776575505_n

Een platenspeler als podium – Binnenkijken in het decor van Doe Maar! De Nederpop musical

Joris van Veldhoven is een decor-, kostuum- en poppenontwerper, actief in theaterproducties in Nederland en België. Hij studeerde theatervormgeving aan de Theaterschool in Rotterdam en werkte onder meer aan producties als Charlie and the Chocolate Factory, The Full Monty en Doe Maar! De Nederpop musical, waarvoor hij het decor ontwierp. Zijn werk staat bekend om oog voor detail, verbeeldingskracht en technisch vakmanschap.

 

510966159_18280360111284712_6174542987776575505_n
DoeMaar_SetVexy_SVD_7893

Een rommelig begin van een nieuw avontuur

Het begin van het creatieve proces voor Doe Maar! De Nederpop musical liep voor decorontwerper Joris allesbehalve volgens het boekje. “Carline (de regisseur), Eline (de choreograaf) en ik zaten nog midden in Malle Babbe, de musical over Rob de Nijs,” vertelt hij. “En toen gaf de manager aan dat we toch echt moesten beginnen aan Doe Maar!.

Dus begon hij — zoals altijd — met beelden. “Ik start graag met knippen en plakken, het maken van een maquette. Ik wist dat dit decor rauwer en groter mocht worden dan de vorige versie uit 2007.” De eerste visuals vielen in de smaak bij Carline. “Ze vond het idee helemaal leuk,” lacht hij. “Tot ze later bij mij op het atelier kwam en zei: ‘O nee, maar dit is helemaal niet wat ik bedoelde!’ We bleken allebei een ander spoor in ons hoofd te hebben. Dat kwam ook omdat we nog zo diep in Malle Babbe zaten.”

De platenspeler die alles in beweging zet

Uiteindelijk vond hij zijn richting in de muziek zelf. “Doe Maar is muziek. De band is in deze musical ook echt onderdeel van de cast. Dus dacht ik: als muziek het hart vormt, waarom dan niet letterlijk? Het podium werd een platenspeler.” Met twee grote draaischijven tot zijn beschikking ontstond het idee van een toneelvloer opgebouwd uit reusachtige elpees. “Alle meubels staan op die draaiende platen, en zo bewegen de scènes als het ware op de maat van de muziek naar elkaar over. Dat gaf meteen een sterk concept.”

DoeMaar_SetVexy_SVD_7893
DoeMaar_SetVexy_1_SVD_5203

Een wereld vol jaren ’80-nostalgie

De musical speelt zich af in een wereld die balanceert tussen realisme en filmische verbeelding. “De acteurs gaan bijna nooit echt van het toneel. Ze leven door in hun woningen: terwijl in het ene huis een scène wordt gespeeld, leest iemand anders op de achtergrond een boek of doet de was. En als Tommy en Rits de koelkast opendoen, zit er écht melk in, in een verpakking uit de jaren tachtig.”

Voor die authenticiteit doken Joris en zijn team diep in het verleden. “We hebben urenlang oude reclames gekeken om te zien hoe verpakkingen eruitzagen. We ontdekten dat sommige producten toen nog in blikjes zaten, en dat bepaalde logo’s net anders waren. Zelfs de bar met kurk in de voorstelling is geïnspireerd op een beroemde bar uit het Amsterdam van toen. Het voelt bijna alsof je door een museum van de jaren tachtig loopt.”

Hij glimlacht. “Ik hoop dat mensen die die tijd bewust hebben meegemaakt van die kleine ‘oh ja!’-momentjes krijgen: dat ze de stofzuiger herkennen, of het behang van vroeger.”

Samenwerking met Carline

De samenwerking met regisseur Carline noemt hij bijzonder. “Voor haar is het decor het startpunt van de regie. Ze begint bij mijn ideeën en bouwt van daaruit haar scènes. We zijn zelfs samen gaan wandelen op de hei, in haar woonplaats. Dat hielp me haar blik op de jaren tachtig te begrijpen, want zij heeft die tijd natuurlijk heel bewust meegemaakt.” Het creatieve proces was intensief. “Ik denk dat we wel vijftien keer met de maquette bij elkaar hebben gezeten. Soms belden we elkaar elke ochtend met een nieuw idee. Door die gesprekken zijn er ook dingen last minute veranderd — zoals de keukentafel van Rob en Ria die we pas een dag voor de eerste repetitie naar beneden hebben verplaatst. Nu voelt dat huis echt als een levendig geheel.”

DoeMaar_SetVexy_1_SVD_5203
Perspreview Doe Maar! – 25092025 – FTG Karlijn de Kok-55
DoeMaar_SetVexy_SVC_1964

Groot denken dankzij techniek

Technisch gezien bood het vaste theater waarin de musical speelt veel ruimte voor vernieuwing. “Omdat we niet steeds hoefden op- en af te bouwen, kon ik groots denken. We hebben drie liften, twee draaischijven en zelfs een loopband kunnen realiseren. Dat maakt de voorstelling veel dynamischer.” Toch was er ook een uitdaging. “De zichtlijnen waren tricky, vooral omdat de stoelen vrij steil oplopen. De bandleden moesten hoog staan, maar wél zichtbaar blijven, ook voor het balkon. We hebben daar veel op getest. Uiteindelijk hebben we het onderste uit de kan gehaald om het publiek die volledige Doe Maar-beleving te geven.”

Licht, projectie en theatermagie

Licht en projectie spelen eveneens een cruciale rol. “De sets zijn open en transparant, dus de focus creëren we met licht. Door slim te werken met tegenlicht en interne spotjes in de set, kunnen we op een enorme speelvloer toch heel intiem focussen.” Samen met lichtontwerper Bart van den Heuvel ontwikkelde hij een dynamisch lichtplan. “We hebben ook een enorme LED-wand die continu beelden toont die de scènes versterken. Soms projecteren we op de LP’s zelf of over het hele decor heen. Dan ontstaat er weer een nieuwe laag, een stukje theatermagie. Zo bewegen we constant tussen de rauwe, stedelijke energie van Doe Maar! en filmische momenten van focus en emotie.”

Een knipoog naar het verleden

Wat hij hoopt dat het publiek meeneemt? “Dat ze zich onderdompelen in nostalgie. Dat ze even teruggaan naar die tijd — of ze nu jong waren in de jaren tachtig of niet. En dat ze misschien denken: ‘Doe mij nog maar een keer die periode!’”

“Net als Doe Maar zelf mogen we best wat vaker buiten de lijntjes kleuren.”

En voor de echte fans heeft Joris nog een kleine uitdaging verstopt: “In het decor zitten een paar echte Doe Maar-elpees verborgen. Hoeveel kun jij er vinden tijdens de voorstelling?”

 

DoeMaar_SetVexy_SVC_1964
Perspreview Doe Maar! – 25092025 – FTG Karlijn de Kok-54

Prijzen

Doe Maar Premium Doe Maar Vooraan Doe Maar 1e Rang Doe Maar 2e Rang Doe Maar 3e Rang Rolstoelplaats Rolstoel begeleider
di, wo, do € 85,00 € 75,00 € 77,50 € 57,50 € 37,50 € 77,50 € 77,50
vr, za € 95,00 € 85,00 € 87,50 € 67,50 € 47,50 € 87,50 € 87,50

De prijzen zijn inclusief parkeren, consumpties, garderobe én bestelkosten. Hiermee bespaar je gemiddeld €19,50 per kaart.*

*Gebaseerd op de gemiddelde prijs voor parkeren, consumpties, garderobe en bestelkosten bij andere theaters in Nederland.

De prijzen zijn inclusief parkeren, consumpties, garderobe én bestelkosten. Hiermee bespaar je gemiddeld €19,50 per kaart.*

*Gebaseerd op de gemiddelde prijs voor parkeren, consumpties, garderobe en bestelkosten bij andere theaters in Nederland.